Safari in Yale National Parc. - Reisverslag uit Tissamaharama, Sri Lanka van Carolien Koopman - WaarBenJij.nu Safari in Yale National Parc. - Reisverslag uit Tissamaharama, Sri Lanka van Carolien Koopman - WaarBenJij.nu

Safari in Yale National Parc.

Door: Daan en Carolien

Blijf op de hoogte en volg Carolien

01 December 2016 | Sri Lanka, Tissamaharama

We spreken steeds vroeger af, uitslapen is er deze vakantie nog niet bij. Op donderdag staat er een safari in Yale op het programma en we vertrekken al om 5 uur naar het park. Daar stappen we over in een jeep en we zijn een van de eersten die het park om 6 uur binnenrijden. Daarvoor hebben we al een olifant gezien die op het punt stond de weg over te steken, het is niet de eerste die we op onze reis langs de weg tegenkomen.
In het park zoeken we naar de luipaarden, maar helaas zien we deze niet. Niet zo verwonderlijk als je ziet hoeveel jeeps zich voor het struikgewas verdringen om maar het beste zicht te hebben....Wel veel krokodillen, buffels die in een poel liggen af te koelen, olifanten, allerlei soorten vogels waaronder twee adelaars en nog wat kleiner wild (jakhals, konijn, pauw etc) gezien. Het voelde in het begin wat koel maar dat was snel over. Tijdens een stop aan zee (ontbijt) brandde de zon volop. Op deze plaats heeft de tsunami van 2004 een kleine 50 slachtoffers gemaakt, er staat daar ook een standbeeld ter herinnering.
In de namiddag gaan we een tweede safari doen, er is dan meer kans om luipaarden te spotten. Tussen de safari's in nemen we een duik in het zwembad en doen we kalm aan.
Dezelfde chauffeur als vanochtend neemt ons mee het park in. Het is veel minder druk dan vanochtend, maar er rijden toch nog aardig wat jeeps rond. We zien in eerste instantie weer veel buffels, met opgedroogde modder, krokodillen, olifanten en vogels. We staan ineens ook naast een Tusker, zo wordt een olifant met slagtanden hier genoemd. Hij is erg dichtbij en we moeten ons ook even uit voeten maken omdat hij uit het struikgewas op de jeeps afkomt. Dan krijgt de chauffeur een seintje dat er ergens luipaarden zijn gespot, hij racete erheen en we komen als een van de eerste jeeps op de plaats aan. In het struikgewas zien we een mannetje en vrouwtje liggen, zo'n 15 meter van ons vandaan. Heel gaaf!
Daarna zien we nog vier toekans hoog in de boom voordat we het park weer uitrijden.

• 02 December 2016 - 19:26

Sabine:

Wat prachtig om te zien, die Tusker! Misschien kwam hij alleen maar even gedag zeggen....:)
    Staan jullie voor de volgende trip om 4 uur op?? Dat worden wel korte nachten zo, maar wel het slaaptekort waard en wakker blijven jullie wel met zoveel moois om je heen!
    Tot de volgende trip....lieve groet van mij.