Dambulla en Kandy - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Carolien Koopman - WaarBenJij.nu Dambulla en Kandy - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Carolien Koopman - WaarBenJij.nu

Dambulla en Kandy

Door: Daan en Carolien

Blijf op de hoogte en volg Carolien

28 November 2016 | Sri Lanka, Sigiriya

Zondag gaan we op weg naar het hogergelegen Kandy, maar eerst maken we een tussenstop bij de Dambulla cave temple. In deze in de rots uitgehakt tempel, met vijf grotten zijn 150 afbeeldingen van Boeddha te zien. We zien nu ook de gouden Boeddha van dichtbij, deze hebben we tijden de ballonvaart al in de verte zien liggen. De rotstempel ligt ook weer op hoogte, dus ook hier weer de nodige trappen beklommen (en dit zijn niet de laatste). We kunnen drie van de vijf grotten bezoeken, uiteraard weer blootsvoets. Naast de vele Boeddha beelden, staand, liggend of zittend, zijn er ook veel muurschilderingen, deels gerestaureerd. Bijna alles in deze culturele driehoek is Unesco erfgoed.
Daarna gaan we door naar Kandy (in de bergen op 500 m hoogte)maar stoppen onderweg nog bij een kruidentuin waar we alles over medicinale kruiden leren. Het kost even tijd om ons hotel te vinden, Mohan was hier ook nog niet eerder geweest, maar via een paar smalle steile steegjes komen we er toch. Snel inchecken, we krijgen het chalet aangeboden, de badkamer is in de buitenlucht en ook de inrichting is niet overdadig. Uiteindelijk slapen we daar niet, die avond is er een kamer in het huis vrijgekomen waar we ons prettiger bij voelen (alles inpandig en wat groter en meer luxe (in totaal zijn er maar 5 kamers)).
We gaan na de lunch naar de dansshow waar typisch Srilankaanse dansen worden opgevoerd, begeleidt met trommels en zang. Na afloop werd er buiten nog een dans met vuur uitgevoerd, afgesloten met het lopen over gloeiende kolen. Achter iedere dans zit een verhaal, zo ook over het lopen over hete kolen (bewijs van onschuld). Direct daarna gaan we naar het tempelcomplex, er staan een hindoetempel, een christelijke kerk en een boeddhistische tempel naast het (voorheen) koninklijk paleis. We moeten ons door de mensenmassa wringen (uiteraard weer op blote voeten) naar de plaats waar we getuige kunnen zijn van het openen van de ruimte waar de heilige tand van Boeddha bewaard wordt. Je ziet in de verte een hoop schittering, maar wat een mensen die daar komen om te offeren (bloemen en geld) samen met veel toeristen! Het geheel is opnieuw indrukwekkend, het vredelievende karakter van dit geloof spreekt ons wel aan. Dit heeft alles met het geloof in reïncarnatie te maken, doe je goed dan kom je als een beter mens terug, doe je slecht dan als een (zwerf)hond of kraai.
In het hotel staat een heerlijke curryschotel voor ons klaar met vooraf mais soep, alles gemaakt door de eigenaars.
Vandaag is Daan jarig en wordt hij verrast met vier taartjes met kaarsjes erop en felicitaties. We doen het vandaag kalm aan, sightseeing in Kandy en allerlei ambachten bekeken en bezocht, kris kras door de stad. In de botanische tuinen veel verschillende bomen en planten bekeken, het was prettig om daar een paar uur rond te lopen. Van Mohan krijgen we beiden een T-shirt, erg aardig.
Deze middag zitten we heerlijk in de tuin, theedrinken, beetje lezen en verslag schrijven. Het is een 25C met zo nu en dan zon. In de avond koelt het een beetje af, we zien nu vliegende honden in de schemering. Daan gaat proberen deze te fotograferen, hij heeft tot nu toe nog niet zo veel vogels kunnen 'schieten'. Vanmiddag een heel mooie gele vogel gezien, maar die was te snel.
Morgen gaan we per trein verder de bergen en de theeplantages in.

Het verkeer in heel Sri Lanka is erg chaotisch, de wegen zijn redelijk tot goed. Alles van de weg wordt gebruikt, regelmatig vier voertuigen naast elkaar die allemaal in halen. Een oneindig aantal tuktuks en motoren die zich overal tussendoor dringen. Inhalen doe je zodra je een gaatje ziet, mep op de claxon en gaan, soms gaat het ook maar net goed. Ook veel zwerfhonden die op en naast de weg liggen en vaak pas op het laatste moment aan de kant gaan. Wij begrijpen nu wel dat toeristen hier niet zomaar mogen rijden, moet je ook niet willen!

• 28 November 2016 - 21:47

Henny:

Daan van harte gefeliciteerd! Volgens ons was dit een heel bijzondere verjaardag op een indrukwekkende plek! Mooie vakantie nog verder! Gerard & Henny

• 30 November 2016 - 22:10

Wim En José:

Hebben jullie ook nog over de hete kolen gelopen?