Copacabana, Rio de Janeiro - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Carolien Koopman - WaarBenJij.nu Copacabana, Rio de Janeiro - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Carolien Koopman - WaarBenJij.nu

Copacabana, Rio de Janeiro

Door: Carolien

Blijf op de hoogte en volg Carolien

29 November 2013 | Brazilië, Rio de Janeiro

Voor we naar huis gaan nog even een dag Rio de Janeiro verkennen. We hebben een hotel aan het Copacabana strand, hotel uit, weg oversteken en we lopen aan zee. De vlucht vanuit Iguazu verliep goed, alleen bij het ophalen van de bagage kregen we het even benauwd: mijn tas was er al vrijwel direct terwijl Daans koffer pas als bijna laatste op de band kwam. Onze gids in Rio stond nog te wachten, op naar het hotel in het ontzettend drukke verkeer. Veel files, echt een gekkenhuis. Het is omschakelen, nu horen we Portugees om ons heen en geen Spaans meer.
De volgende ochtend worden we opgehaald en rijden we in opnieuw druk verkeer naar het Christusbeeld in het midden van de stad. Rio is gebouwd om een aantal heuvels met veel bomen heen, dus zo nu en dan door een tunnel en grote afstanden. Met de trein heuvel (Corcovado, 710 m) op naar het beeld Christus de Verlosser, waar we een heel mooi uitzicht over de stad hebben. Er is een kleine kapel in het beeld en er wordt een mis opgedragen voor het beeld ( niet dat er veel kerkgangers zijn, het zijn allemaal toeristen die alleen maar oog voor het beeld en het uitzicht hebben).
Terug beneden rijden we via het oude centrum (met gebouwen zoals je ze ook in Lissabon kunt zien) bekijken we nog het deel waar het carnaval start en popconcerten worden gegeven en het stadion Maracana, voor de komende wereldbeker wedstrijden. Alles is nog niet kaar, dat levert nogal wat stress op bij de verantwoordelijken vertelt de gids. Na de voetbal komen in 2016 de Olympische Spelen naar Brazilië.
Na een bezoek aan een bbq restaurant (alweer veel goed vlees) gaan we verder naar een heuvel aan de andere kant van de stad. Om er te komen hebben twee kabelbanen nodig, een heuvel op, de ander van de ene top naar de andere top, de suikerbrood berg, 396 m hoog. Ook daar weer een fantastisch uitzicht, met allerlei wolken flarden die op kwamen zetten.
Een privé excursie heeft wel veel voordelen, met gids en chauffeur in een taxi, hij vertelt veel, je krijgt alle aandacht plus we zijn overal veel sneller aan de beurt, zodat we bijna geen wachtrijen hebben gehad :).

Aan het einde van de dag nog tijd om samen langs het strand te slenteren en een caipirinha te drinken. We zien ook winkels waar wanden vol met teenslippers hangen, de havaiana's. Daan heeft een paar geel/groene gekocht.
Morgenochtend nog even wat zon opdoen voordat we weer in de kou en regen in Nederland zijn. Morgenavond om 9 uur vertrekt het vliegtuig.
Daan is nog druk met alle foto's, die volgen zo snel mogelijk op deze site!
Liefs en tot gauw,
Daan en Carolien

• 30 November 2013 - 10:38

Carolien:

Nog vergeten, op de foto's zie je ook de Kathedraal van Rio, deze lijkt niet op de kerken die wij kennen maar op een pyramide. Er is plaats voor 20000 mensen!
    Morgen weer in Nederland, liefs,
    Daan en Carolien

• 30 November 2013 - 13:00

Sabine:

Nog een fijne dag in Rio en een goede vliegreis terug naar huis aan het einde van de dag....
    En als jullie weer in Nederland zijn, alvast: WELKOM THUIS !!
    Lieve groeten, Gerard en Sabine