Veel guanaco's, zeeleeuwen en pinguins! - Reisverslag uit Puerto Pirámides, Argentinië van Carolien Koopman - WaarBenJij.nu Veel guanaco's, zeeleeuwen en pinguins! - Reisverslag uit Puerto Pirámides, Argentinië van Carolien Koopman - WaarBenJij.nu

Veel guanaco's, zeeleeuwen en pinguins!

Blijf op de hoogte en volg Carolien

07 November 2013 | Argentinië, Puerto Pirámides

Het hotel in Puerto Piramides is prima, ecologisch maar op een plezierige manier, nette kamer, fijne handdoeken en een ontbijt met eigengebakken brood en zelfgemaakte jam en yoghurt, echt lekker!
We worden wakker van het onweer dat ook regen brengt. En dan te bedenken dat het hier maar eens per 4 maanden regent! Het zal de komende dagen vaker een beetje regenen, net genoeg om nat te worden. Verder wisselen wolken en zon elkaar af.
We zouden om 10 uurvoor excursie opgehaald worden, maar om kwart over nog niets te bekennen. Gebeld en ze komen pas om 12, zij gaan eerst whale watchen.
Wij krijgen de laatste twee plaatsen in het minibusje en gaan op stap naar de stranden van het eiland. Het is een groep uit Puerto Madryn waar we aan toegevoegd zijn. Internationaal, Fransen, Slovenen, Spanjaarden, Mexicanen, de gids (v) spreekt goed Engels. Eerst naar Punta Cantor, daarna naar Punta Norte. Het uitzicht is saai, steeds dezelfde begroeiing. We zien Mara's (die hadden we waarschijnlijk zelf niet opgemerkt), guanaco's, rhea's (struisvogels), en tijdens het wandelen natuurlijk aan het strand heel veel zeeleeuwen en een paar zeeolifanten. Op beide plekken kun je vanaf de heuvel de zeeleeuwen en de zeeolifanten zien, niet erg dicht bij omdat er uitgerust wordt op het strand en de jongen hun vacht kwijt raken. Het zijn voornamelijk de jonge zeeleeuwen die op het strand liggen, de mannen en vrouwtjes zij al vertrokken. Een enkele zeeolifant ligt op afstand, door de nieuwe lens van Daan kunnen we die ook zien.
Op een plaats, Caleta Valdez, zien we de pinguïns broeden, een enkele onder planken waarop we lopen. Leuk om te zien, jammer dat ze niet met heel veel te voorschijn komen, maar dat is nu eenmaal niet met het broedseizoen. Ook op de noordpunt weer veel zonnende zeeleeuwen en nog een soort hagedis gespot.
Een lange weg terug, we zijn om half 6 weer in het hotel. We proberen om nog een walvisexcursie te doen, maar deze is afgelast door de harde wind. We kunnen mogelijk de volgende dag om half 10 mee, dus de volgende ochtend staan we gepakt en gezakt bij de office. Alleen...door de harde wind en slecht omstandigheden raad ze ons af om mee te gaan dus we vertrekken per auto richting Trelew. Gelukkig is er die dag weer benzine!

Donderdag rijden we terug naar Gaiman met een omweg naar Punta Tombo. We maken ook nog een ommetje om vogels op het vogeleiland te kijken, maar dat is te ver weg. We zien vogels maar welke? Nog wel wat guanaco's, struisvogels en een dood gordeldier plus een heel grote spin gezien.
Door naar de pinguïns, nog een behoorlijk stuk rijden over verharde en onverharde wegen. Uiteindelijk zien we de zee weer en bereiken we het bezoekerscentrum. In een busje naar het strand waar een lange wandelweg is uitgelegd om de pinguïns te kunnen zien. Het is broedseizoen, dus ook hier we zien wel veel pinguïns broeden maar niet met zijn allen naar zee waggelen. Maar er zijn er nog genoeg te zien, in de nesten, op en naast de eieren, onderweg naar zee voor een duik en gewoon aan de wandel. We zien ook kuddes guanaco's, cavia's (met jongen!), valken en heel veel meeuwen. De eieren zijn een lekkernij voor de vogels, je ziet ze soms inderdaad met een ei in de snavel. Op het park kwamen we ge gids van de vorige dag tegen, dan wordt je begroet met een zoen op de wang, dat is hier de normale begroeting als je elkaar eenmaal kent.
Terug in het bezoekerscentrum nog wat gegeten en daarna op weg naar de Possada Los Mimbros in Gaiman waar we overnachten. Weer een eind rijden, hele stukken waar we echt de enigen op de weg zijn (60 km niemand gezien). In Gaiman is het even zoeken, Tom stuurt ons over onverharde wegen, langs erg arme wijken en uiteindelijk buiten Gaiman een weggetje in dat nergens naartoe lijkt te leiden. We komen aan bij een grote boerderij en worden verwelkomd door de eigenaresse, die gelukkig goed Engels spreekt. We kunnen kiezen uit een kamer in het bijgebouw of een kamer in het hoofdgebouw, beiden vintage ingericht. We kiezen voor het bijgebouw en lopen nog even de tuin in naar de rivier, op zoek naar vogels. Het is bijna donker, we kiezen ervoor om ook hier te eten, Daan lam en ik cannelloni. Prima geregeld, met empanadas, salade en aardbeien met ijs toe.