Peninsula Valdes, walvissen! - Reisverslag uit Puerto Pirámides, Argentinië van Carolien Koopman - WaarBenJij.nu Peninsula Valdes, walvissen! - Reisverslag uit Puerto Pirámides, Argentinië van Carolien Koopman - WaarBenJij.nu

Peninsula Valdes, walvissen!

Blijf op de hoogte en volg Carolien

06 November 2013 | Argentinië, Puerto Pirámides

Dinsdag om 5 uur een klein ontbijt en daarna naar het vliegveld voor de transfer naar het Peninsula Valdes. We zijn er tegen 6-en en hebben dan ook de tijd nodig om in te checken en door de scan/douane te gaan, wat een rijen! Het vliegtuig vertrekt om 8 uur naar Trelew (en vliegt verder naar Ushuaia). Een stewardess heeft medelijden met Daan die nogal opgevouwen in een stoel bij het raam zit en we mogen naar de eerste rij met meer beenruimte.
Twee uur later landen we in Trelew, waar we al snel de koffers hebben en naar het autoverhuurbedrijf lopen. De auto staat klaar en er worden ons veel regels uitgelegd en we moeten nogal wat documenten ondertekenen. Belangrijk is om op onverharde wegen niet harder te rijden dan 50 km omdat er veel wilde guanaco’s kunnen oversteken. Maar…er is een staking van leraren 800 km verderop. Zij hebben roadblocks gemaakt die de tankwagens tegenhouden zodat de benzinestations geen voorraad meer hebben! We krijgen een krappe ¾ tank mee en daar moeten we het mee doen, niemand weet wanneer de staking is afgelopen (duurt al een week). Daan rijdt nu erg netjes en zuinig ;)!
Op naar het hotel in Puerto Piramides, 130 km lange rechte wegen, de omgeving is saai, vlak, wat lage begroeiing en veel schapen. We moeten entree betalen om het schiereiland op te komen (het is een nationaal park) en stoppen even bij een informatie centrum. Het dorpje is een verzameling hotels, horeca en winkels, direct aan het strand. Het hotel is prima, ecologisch verantwoord (echte huisgemaakte zeep) met heel aardige eigenaar. We boeken een excursie voor die avond, walvissen spotten bij zonsondergang en ook maar een voor de volgende dag om het eiland te verkennen nu dat met de auto niet gaat lukken.
We vertrekken om half 7 met de boot (die door een tractor in en uit het water wordt gereden, mooi systeem) op zoek naar walvissen. In de eerste baai zijn ze niet, maar in de tweede baai hebben we geluk, een moeder met jong zwemmen steeds dicht in de buurt, we zien kop, staart, lijf. We zien de moeder vissen (open mond, veel zeewater naar binnen). Dat schijn je weinig te kunnen zien, een machtig gezicht, zo’n grote mond, wat een mooie en gigantische beesten! Nog meer walvissen, ook een paar grotere, en bij ondergaande zon. Heel veel foto’s gemaakt, door de nieuwe lens inderdaad ook heel mooie en scherpe foto’s. Veel wind en dus golven maar geen last van. Het wordt kouder, de hele dag is het 30C geweest, nu bij zonsondergang en op zee koelt het flink af.

• 06 November 2013 - 21:30

Henny:

Hoihoi!
    Gelukkig dat jullie geen echte trammelant in BA hebben gehad verder. Klonk niet leuk van die duivenpoep!
    Walvissen zijn een stuk aardiger dan sommige mensen! Lekker van genieten! Heel veel plezier! En maar hopen op genoeg benzine!!!!!