Ambalangoda en Colombo - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Carolien Koopman - WaarBenJij.nu Ambalangoda en Colombo - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Carolien Koopman - WaarBenJij.nu

Ambalangoda en Colombo

Door: Daan en Carolien

Blijf op de hoogte en volg Carolien

04 December 2016 | Sri Lanka, Colombo

Gisteren hebben we Galle nog wat verder verkend, het is prettig lopen in de smalle straatjes. Natuurlijk is het deel binnen de vestingsmuren toeristisch maar het heeft sfeer en het was er niet te druk. Alleen bij de zonsondergang komen alle toeristen bij elkaar op de muur van de vesting om een mooi plaatje te schieten, maar ook de tweede zonsondergang was bewolkt. De kleuren van de lucht waren wel erg mooi.
Zondag de laatste etappen van onze Sri Lanka reis, van Galle naar Colombo. We doen nog een allerlaatste excursie, bij Ambalangoda stappen we in de boot voor een riviersafari. De rivier mondt daar uit in de zee en heeft veel kleine eilandjes verspreid over de delta. Het zijn groene mangrovebossen waar we doorheen varen, met op een van de eilanden een tempel en op een andere een kaneelplantage. Natuurlijk krijgen we uitleg over hoe kaneel gewonnen wordt, de laag onder de bast van de kaneelstok, en hoe lang deze wordt gedroogd. De kaneel thee smaakte goed, gaan we ook thuis nog eens proberen. We sluiten af met een bezoek aan de 'voet eetende' vissen, we nemen plaats bij een bak waarin vissen rondzwemmen die zo'n 15 cm lang waren en zich op onze voeten stortten. Ze knabbelden alle schilfers van de tenen tot de enkels weg, een heel kietelend gevoel.
Daarna rijden we door het deel dat heel erg door de tsunami van 2004 is getroffen. Er zijn nog veel ruïnes van huizen te zien, hele families zijn verdronken en niemand is nu eigenaar van dat land/huis. Mohan vertelde dat veel mensen na de kleine eerste golf hun toevlucht hadden gezocht in de trein die in dit gebied. Toen echter de tweede golf van 20 meter hoogte kwam waren zij daarin reddeloos verloren. Een aantal monumenten staan er nog ter nagedachtenis....om stil van te worden....
Na de boottocht rijden we via de snelweg (tol) door naar Colombo waar we de stad in vogelvlucht bekijken. Er wordt veel gebouwd in het centrum en ook gerestaureerd, het is druk ondanks het feit dat het zondag is.
We lunchen bij het Ministry of Crab, een wereldberoemd restaurant dat voornamelijk krab serveert op allerlei manieren. We hoorden eerder over dit restaurant dat in het oude Nederlandse hospitaal is gevestigd. We kozen voor de curry crab en de chili crab, aanraders!
Ons hotel ligt ten noorden van Colombo, bij de wetlands in Battaramulla. Morgenochtend gaan we nog wat rondlopen, om 4 uur worden we voor de laatste keer opgehaald door Mohan voor de transfer naar het vliegveld en de vlucht naar de Malediven. We hebben een ongelooflijk leuke tijd gehad in Sr Lanka.

(er zijn nog een aantal foto's bij de walvistocht geplaatst)